Skip til primært indhold

Vedrørende Naltrexon - LDN

Læs mere herunder

Definition

Naltrexon i lav dosering kaldes LDN (Lav Dosis Naltrexon) og indtages i form af 1 tablet på 4,5 mg om morgenen.

Virkning

Virkningsmekanisme og smertestillende effekt for Naltrexon er ikke helt klarlagt, men skyldes formentlig en central anti-inflammatorisk effekt.

Samlet set sker der en nedregulering af et uhensigtsmæssigt immunologisk respons som kan medføre en smertelindrende effekt hos kroniske smertepatienter.

Indtagelse

Naltrexon er ikke registreret til brug mod kroniske smerter i Danmark, og betegnes derfor som ”off-label”.

Naltrexon 4,5mg skal bestilles på en magistrel recept, hvilket betyder, at præparatet specialfremstilles på Glostrup Apotek. Bestillingen varetages af personalet på Smerteklinikken og senere af egen læge ved at sende en elektronisk recept til apoteket.

Det anbefales at Naltrexon indtages om morgenen. Opleves der herved bivirkninger, kan doseringen nedsættes efter aftale med lægen.

Bivirkninger

Bivirkninger er som regel milde og forsvinder oftest i løbet af nogle dage. Typiske bivirkninger er kvalme, hovedpine, svimmelhed, mavekneb, træthed, søvnforstyrrelser, muskelsmerter og/eller diarré.

Er man gravid, skal man ikke tage Naltrexon.

Naltrexon kan ikke kombineres med morfin-præparater, og er man i behandling med et sådan, skal dette være helt ude af kroppen inden behandlingen med Naltrexon kan igangsættes.

Vil man ophøre med Naltrexon og genoptage en tidligere behandling med et morfin-præparat, skal dette være for udgået af en pause med LDN på mindst 3-4 døgn.

Behandlingsvarighed – hvor længe skal man behandle med Naltrexon

Behandlingsvarighed inden vurdering af behandlingseffekt er typisk 2-3 uger.

Det anbefales, at man med jævne mellemrum og mindst 1 gang årligt vurderer, om behandlingen fortsat har effekt.

APPFWU02V