Skip til primært indhold

Hvorfor skal vi sove

Søvn og kroniske smerter

Søvn er en fysiologisk nødvendighed og kan være afgørende for heling af krop og psyke, samt bl.a. påvirke vores hukommelse, koncentration, indlæring og reaktionsevne.

Søvnens funktion er endnu ikke fuldt afklaret, men der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at prioritere søvnen.

Underskud af søvn kan bl.a. medføre:

• Søvnighed eller manglende energi
  • Koncentrationsbesvær
  • Nedsat opmærksomhed
  • Hukommelsesbesvær
  • Øget irritabilitet
  • Nedstemthed eller depression
  • Nedsat motivation eller initiativ
  • Tendens til fejl og uheld
  • Hovedpine og mavebesvær
  • Søvnanfald i monotone situationer
  • Bekymringer angående søvnen

Hvornår har du sovet godt?

Der er forskel på vores behov for søvn, men voksne mennesker har typisk behov for 6-9 timers søvn i døgnet. Søvnen ændrer karakter efter 60 års alderen, hvor man typisk kan forvente længere indsovningsperiode, kortere dyb søvn samt flere opvågninger i løbet af natten.

Er du søvnig eller træt?

Søvnighed og træthed er to forskellige tilstande som begge kan forårsage en følelse af udmattelse. Det kan have betydning at skelne mellem de to tilstande, da årsagen og behandlingen er forskellig.

Søvnighed er en tilstand, som ofte er forbundet med følelsen af tunge øjenlåg, øget trang til at gabe og nedsat opmærksomhed. Søvnighed om aftenen refererer typisk til stadiet før søvn, hvor søvnighed om dagen kan være resultatet af en utilstrækkelig søvn, søvnforstyrrelser eller have medicinske årsager.

Træthed refererer generelt til en tilstand af fysisk eller mental udmattelse, hvor du føler dig drænet og kan have brug for pause eller nyt fokus.

Træthed kan skyldes forskellige faktorer som f.eks. fysisk anstrengelse, mental belastning, stress eller sygdom, herunder kroniske smerter.

Lyt til teksten ved at klikke på boksen herunder

APPFWU02V