Ustabil bicepssene

En SLAP-skade opstår ofte i forbindelse med et fald direkte på skulderen,eller hvis man tager fra på udstrakt arm. Senen fra overarmsmusklen bliver påvirket, og ledlæben, som sidder på kanten af ledskålen, kan være beskadiget.

Symptomer på denne skade er ofte dybe skuldersmerter, der forværres ved belastning af armen. Hyppigst når armen løftes lige frem.

SLAP-skaden kan opereres ved kikkertteknik eller ved åben operation. Fiksering af sene og ledlæbe sker med absorberbare tags eller ankre, som sættes fast i ledskålen. På operationsdagen vurderer lægen, hvorvidt operationen skal ske via kikkert eller ved åben operation. Formålet med operationen er at genskabe smertefri funktion af skulderleddet.

Operationen foregår som regel i lokalbedøvelse i skulderen og varer ca.1 time. Vær opmærksom på faste- og medicinregler.

Formålet med operationen er at genskabe smertefri funktion af skulderleddet.

Efter operationen instruerer fysioterapeuten dig i øvelser, og du får udleveret et øvelsesprogram.
Du kan som regel komme hjem ca. 2-3 timer efter operationen.

Hvor lang tid du skal være sygemeldt afhænger af dit arbejde. Dog typisk 8-12 uger.

Såret er syet med tråde, der skal fjernes 12-14 dage efter operationen hos din egen læge.

Du skal til kontrol hos os 12 uger efter operationen.

Læs, hvordan dit forløb inden og efter operationen foregår, og hvad du i den forbindelse skal være opmærksom på under patientinformation, såfremt du skal opereres for ustabil bicepssene hos os.