Karpaltunnelsyndrom

Sygdommen skyldes tryk på midternerven ved håndleddet (Nervus medianus). Ved håndleddet passerer nerven under et ledbånd, hvis der er for lidt plads under ledbåndet klemmes nerven. Dette medfører smerter ved håndleddet og ændret følesans specielt i tommel- og pegefinger og ”langemand”.

Sygdommen optræder oftest uden kendt årsag, men visse tilstande f.eks. graviditet kan fremkalde sygdommen.

I nogle tilfælde kan sygdommen gå i ro, hvis man anvender en håndledsbandage i en periode, og der kan behandles med en eller flere indsprøjtninger med binyrebarkhormon.
Ved længerevarende tilfælde tilbydes operation.

Formålet med operationen er at skabe mere plads i karpaltunnelen, så nerven ikke trykkes. Ved operationen skæres ledbåndet ved håndleddet igennem, så enderne trækker sig lidt fra hinanden, hvilket giver bedre plads til nerven. Med tiden vokser ledbåndet sammen igen.

Operationen foregår oftest i lokalbedøvelse og varer ca. ½ time.

Du kan som regel komme hjem ca. 1 time efter operationen.
Det er ikke muligt for dig selv at køre hjem. Du skal derfor have en til at hente dig.

Trådene skal fjernes 14 dage efter operationen hos egen læge.

Du kan normalt genoptage arbejdet 4-6 uger efter operationen. I særlige tilfælde efter 8 uger.

Kontrol
Der er normalt ingen kontrol – med mindre andet aftales.

Operationsresultat
Der kan i den første tid efter operationen fortsat være sovende fornemmelser i fingrene, da nerven ofte har været klemt gennem længere tid. Generne aftager gradvis.

Læs, hvordan dit forløb inden og efter operationen foregår, og hvad du i den forbindelse skal være opmærksom på under patientinformation, såfremt du skal opereres for karpaltunnelsyndrom hos os.