Overrevet styresene

Skader på styresene i skulderen (rotator cuff ruptur) kan opstå akut ved fald, træk i skulderen eller slag mod skulderen. Skader på styresen kan også opstå på grund af aldersbetinget forandringer af senevævet. Der vil være manglende plads til senerne. Den manglende plads til senerne kan gradvist slide og beskadige disse.

Symptomer på overrevet styresene er smerter, nedsat kraft og bevægelighed i skulderleddet. Dette kan afhjælpes med en pladsforbedrende operation med rekonstruktion af den eller de defekte styresener.

Operationen foregår som regel i lokalbedøvelse i skulderen og varer ca. ½ - 1 time. Vær opmærksom på faste- og medicinregler.

Formålet med operationen er at genskabe styrefunktionen i skulderen, primært gennem smertelindring, men også ved at genskabe en god bevægelighed. Kræfterne i skulderen bedres sjældent efter operation. Hovedparten af patienter med skade på styresene i skulderen opnår en forbedring efter operationen med hensyn til smerter.

Efter operationen instruerer fysioterapeuten dig i øvelser, og du får udleveret et øvelsesprogram.

Du kan som regel komme hjem ca. 3-4 timer efter operationen.

Hvor lang tid du skal være sygemeldt afhænger af dit arbejde. Dog typisk 8-12 uger.

Såret er syet med tråde, der skal fjernes 12-14 dage efter operationen hos din egen læge.

Efter 12 uger skal du til kontrol hos os.

Læs, hvordan dit forløb inden og efter operationen foregår, og hvad du i den forbindelse skal være opmærksom på under patientinformation, såfremt du skal opereres i for overrevet styresene hos os.