Slidgigt mellem kraveben og skulderblad

Kravebensleddet sidder på toppen af skulderen. Kravebensleddet er et lille led, som forbinder kravebenet med skulderhøjden på skulderbladet.
Slidgigt mellem kraveben og skulderblad (artrose i AC-leddet) kan opstå på grund af alderbetinget slitage eller som følge af tidligere skader mod kravebensleddet, der giver ledskred i leddet.

Slidgigt mellem kraveben og skulderblad kan give smerter fra skulderens forside med udstråling til overarm, nakke eller hoved eller irritation i ledslimhinden omkring kravebensleddet. Smerterne skyldes, at der har udviklet sig en gigttilstand i leddet, som irritationssmerter i området. Symptomerne fra leddet provokeres ofte ved løft opad og ved at føre armen mod modsatte skulder.

Operationen foregår som regel i lokalbedøvelse i skulderen og varer ca. ½ - 1 time. Vær opmærksom på faste- og medicinregler.

Formålet med operationen er at fjerne smerterne.

Efter operationen instruerer fysioterapeuten dig i øvelser, og du får udleveret et øvelsesprogram.

Du kan som regel komme hjem ca. 2-3 timer efter operationen.

Hvor lang tid du skal være sygemeldt afhænger af dit arbejde. Ved et ikke-skulderbelastende arbejde kan man genoptage arbejdet efter 2 uger. Ved et skulderbelastende arbejde kan man derimod være sygemeldt i 6-12 uger.

Såret er syet med tråde, der skal fjernes 12-14 dage efter operationen hos din egen læge.

Efter ca. 10-12 uger skal du til kontrol hos os.

Læs, hvordan dit forløb inden og efter operationen foregår, og hvad du i den forbindelse skal være opmærksom på under patientinformation, såfremt du skal opereres for slidgigt i skulderen hos os.