Indeklemningssmerter i skulder

Indeklemningssmerter - også kaldet impingement og kollisionssyndrom - er en lidelse, der kan opstå som følge af nedsat plads i skulderen, som giver smerter fra skulderen. I mange tilfælde kan årsagen være irriterede styresener eller hævet slimsæk, der støder sammen på undersiden af skulderhøjen, når armen bevæges over skulderhøjde.

Aldersbetinget knogleforandring på undersiden eller forkalkninger i bløddelene kan være medvirkende årsag til kollision.

Indeklemningssmerter i skulderen kan behandles med en kikkertoperation.

Operationen foregår som regel i lokalbedøvelse i skulderen og varer ca. ½ - 1 time. Vær opmærksom på faste- og medicinregler.

Formålet med operationen er at genskabe smertefri funktion af skulderled.

Efter operationen instruerer fysioterapeuten dig i øvelser, og du får udleveret et øvelsesprogram.
Du kan som regel komme hjem ca. 2-3 timer efter operationen.

Hvor lang tid du skal være sygemeldt afhænger af dit arbejde og operationens udfald. Ved et ikke-skulderbelastende arbejde kan man genoptage arbejdet efter 3 uger. Ved et skulderbelastende arbejde kan man derimod være sygemeldt i 8-12 uger.

Såret er syet med tråde, der skal fjernes 12-14 dage efter operationen hos din egen læge.

Efter 12 uger skal du til kontrol hos os.

Læs, hvordan dit forløb inden og efter operationen foregår, og hvad du i den forbindelse skal være opmærksom på under patientinformation, såfremt du skal opereres for indeklemningssmerter i din skulder hos os.