Lyskebrok

Lyskebrok er en udposning af bughinden ned i lyskekanalen gennem et svagt sted i bugvæggen.

Lyskebrok opstår, når der er et svagt sted i bugvæggen. Et svagt sted i bugvæggen kan være medfødt eller erhvervet senere i livet. Det er muligt gennem dette svage sted for tarmen at presse sig ud, og derved kommer der ofte en bule - et brok - frem. Bulen, brokket kan man ofte let skubbe på plads.

Symptomer
Symptomerne på brok kan variere fra rent kosmetiske gener til vedvarende smerter eller trykken i forbindelse med løft eller arbejde. Disse gener kan medføre begrænsninger i fritidsaktiviteter eller arbejde. I sjældne tilfælde kan brokket sidde fast (indeklemt lyskebrok) og forårsage, at tarmen klemmes af. Dette medfører ofte smerter lokalt evt. i hele maven, som samtidig kan blive udspilet. Hvis der i tillæg kommer turevise smerter, kvalme, opkastninger og feber kan det tyde på, at tarmen er klemt af. Sådan en situation (tarmslyng) kræver akut behandling på sygehus.

Behandling
En operation er tilrådeligt, når man har lyskebrok. Ved operationen lægges et snit i lysken, her frilægges det svage sted i bugvæggen, brokket holdes tilbage i bughulen, og det svage sted forstærkes med indsyning af et kunststof-net. Denne operationsmetode anvendes ved de fleste brokoperationer og er en internationalt anerkendt og anvendt metode.

Formålet med operationen
Formålet med operationen hos yngre personer er at hindre eller forebygge indeklemning af broksækken. Hos ældre personer er sådan komplikation sjælden.
Formålet med operationen hos ældre personer er at fjerne ubehaget, som følger med brok.

Hvis I aftaler, at du skal operereres, vil du efterfølgende tale med en sygeplejerske, som så vidt muligt giver dig operationstiden med hjem med det samme.

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. ½ time.
Du skal møde fastende, selvom operationen foregår i lokalbedøvelse.

Vær derfor opmærksom på faste- og medicinregler.

Du kan som regel komme hjem 2-3 timer efter operationen.

Du kan genoptage dit arbejde efter et par dage, hvis du har et ikke-fysisk krævende arbejde.
Belastning øger ikke risikoen for gendannelse af det opererede brok. Dog kan smertebehandlingen efter operationen gøre det nødvendigt at være sygemeldt i op til 2 uger.

Såret er syet med indvendige tråde, der forsvinder af sig selv.
Hvis den synlige tråd i enden af såret ikke falder af efter ca. 12 dage, må du klippe den af, når der er gået 12 dage.

Læs, hvordan dit forløb inden og efter operationen foregår, og hvad du i den forbindelse skal være opmærksom på under patientinformation, såfremt du skal opereres for lyskebrok hos os.